Skolan

Publicerad 2010-01-25 14:48:33 i Skolan, oyhes!,

nu sitter jag i skolan och har välldigt TRÅKIGT!
Vi har So 13.30-15.15

Kan kopiera så att ni kan få läsa så långt jag kommit :)

Dag 1: Idag var det början på min jorden runt resa.
Jag hade inte bokat en enda biljett än. Men jag viste att
jag skulle vara borta i nästan sex månader.
Jag viste att det skulle bli svårt med hemlängtan men jag kunde ju alltid skicka vykort.
Mamma erbjöd sig att skjutsa mig till Arlanda för att se så jag kom iväg ordentligt.
Inför min resa hade jag sparat alla mina pengar och fått lite bidrag från släkt och vänner.
Bilresan med mamma var som en enda lång pinsam tystnad innan hon avbröt den.
”Jag älskar dig, hoppas du vet det”
Jag tog en klunk Cola som jag köpt på en mack vi stannat till vid.
”Ja, jag vet det. Men jag vill göra det här”
Min hals tjocknade och det blev svårt att fortsätta. Hon hörde det och tog över.
”Jag säger inte det här för att försöka hindra dig, jag vill att du ska få ta ansvar men det känns lite för tidigt, du är bara 19 år”
”Jag kan skriva en gång i veckan” påminde jag henne.
Hon drog en suck och förstod att samtalet var över.
När vi kom fram till Arlanda så beställde jag första bästa flyg till Grekland, Aten.
Jag hade tur för det fanns bara två platser kvar. Jag sa adjö till min mamma som stod med näsduken i högsta hugg.

 

På flyget ner fick jag sitta bredvid en liten tjej som hette Agapi, vi satt och småpratade om allt och inget. Hon var 10 år och skulle ner till hennes släkt för hon var född i Sverige men halva hennes släkt bodde i Grekland. Jag frågade om klimatet och hon berättade att det var som varmast nu såhär på sensommaren. Hon berättade också sina bästa badställen och om restaurangen som hennes farbror ägde.
”Men är det någon som jag absolut måste ha sett innan man åker här ifrån?”
”Akropolis ruinerna, Det Nationala Arkeologiska Museet, Halvön Peloponnesos brukar dem flesta vilja se men om man tycker om att snorkla, sola och bara njuta av vädret så är nog Ön Samos en väldigt bra plats”
Jag försökte lägga Samos på minnet.
Efter ett par minuter så hördes en röst från högtalarna som berättade att vi skulle landa om ett par minuter.
”Vilket hotell ska du sova på” frågade hon.
”Eh, jag vet faktiskt inte det. Vet du något billigt och bra hotell?”
”Nej tyvärr, men du kanske skulle kunna bo hos mig?”
”Jag vet inte riktigt, jag vill inte tränga mig på hos er”
”Nej men det gör du inte, då har jag ju någon att vara med och så kan jag guida dig runt om i staden”
”Nja, jag vet inte”
Jag låtsades att fundera fast jag redan hade bestämt att jag ville bo hos henne.
”Okej då, varför inte?”
”Ja!” ropade hon lyckligt.
Vi gick för att hämta våra väskor, vi hade tur för dem kom nästan först.

Så långt har jag kommit :)

Kommentarer

Postat av: julia

Publicerad 2010-01-25 21:02:15

rösta gärna på mig på veckans blogg :) http://decevven.blogg.se/2010/january/finalisterna-av-veckans-blogg.html#comment kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela